Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
ԱՐԽԻՎ
Հայաստանի Հանրապետություն
Երեքշաբթի, Մայիսի 20, 2025
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Հայաստանի Հանրապետություն
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Հայաստանի Հանրապետություն
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Գլխավոր Տարածաշրջան

Թուրքիայի գաղափարախոսական երեք սյուները

Ո՞վ է Էրդողանը եւ ինչպե՞ս է կայացել որպես քաղաքական գործիչ

Դեկտեմբերի 8, 2021
Տարածաշրջան
Թուրքիայի գաղափարախոսական երեք սյուները
13
ԿԻՍՎԵԼ ԵՆ
1.3k
ԴԻՏՈՒՄ
Share on FacebookShare on Twitter

«Հայաստանի Հանրապետություն» օրաթերթի «Դեմ առ դեմ» խորագրի առաջին հյուրն է ակադեմիկոս, արեւելագետ Ռուբեն Սաֆրաստյանը։ Թուրքիայի ունեցած դերը տարածաշրջանային զարգացումների, ինչպես նաեւ Հայաստանի վրա, առիթ են դառնում մեկ անգամ եւս անդրադառնալու այդ պետության արտաքին քաղաքականության հիմքում ընկած գաղափարախոսություններին եւ, իհարկե, այդ երկրի նախագահ Ռեջեփ Թայիփ Էրդողանի՝ որպես քաղաքական գործիչ կայացման ճանապարհին։ 2002 թվականին, երբ Էրդողանը դարձավ Թուրքիայի վարչապետ, իսկ 2014 թ. օգոստոսի 28-ին՝ նախագահ, այդ երկրի համար բավական ակտիվ եւ բուռն զարգացումներով հարուստ էջ բացվեց։ 

Ռուբեն Սաֆրաստյանի խոսքերով՝ Էրդողանը, որպես ղեկավար, առանձնանում է նախորդներից։ Իր համախոհների հետ նա ներկայացնում է Թուրքիայի Հանրապետության ղեկավարների երրորդ սերունդը։ Առաջին սերունդն Աթաթուրքն էր՝ իր ընկերներով, ովքեր, ըստ էության, շարունակում էին երիտթուրքերի քաղաքականությունը.«Աթաթուրքն ու իր մերձավորները եղել, են երիտթուրքական կուսակցության, իսկ ընկերներից շատերը՝ «Թեշքիլաթմահսուսե» հատուկ կազմակերպության անդամներ, որը ցեղասպանության տարիներին զբաղվում էր հայ ժողովրդի ֆիզիկական բնաջնջմամբ։ Թուրքիայի Հանրապետության երկրորդ նախագահ Իսմեթ Ինյոնյուն, ինչպես նաեւ նախագահ Ջելալ Բայարը նույնպես երիտթուրքական կուսակցության ակտիվ անդամներ են եղել ինչպես Աթաթուրքը, այսինքն՝ մինչեւ 1960 թվականը Թուրքիան ղեկավարվել է երիտթուրքական կուսակցության անդամների կողմից»։

Երկրորդ սերունդը թուրքագետն անվանում է Սառը պատերազմի սերունդ, քանի որ նրանք, որպես պետական-քաղաքական գործիչներ, ձեւավորվել են Սառը պատերազմի պայմաններում։ Երբ աշխարհը երկբեւեռ էր, ներկայացնում էին Արեւմուտքը, իսկ Խորհրդային Միությունը նրանց համար բնական թշնամին էր։ Թուրքիայի ղեկավարների երրորդ սերունդն արդեն Էրդողանն է՝ իր համախոհներով, որոնք իշխանության եկան 21-րդ դարի սկզբին։ Ուշագրավ է, որ «Արդարություն եւ զարգացում» կուսակցությունը ստեղծվել է 2001 թ. օգոստոսին, իսկ ուղիղ մեկ տարի անց եկել է իշխանության։ «Այս սերնդի առանձնահատկությունն այն է, որ նրանք ոչ թե արեւմտամետ են, այլ ի սկզբանե հանդես են եկել որպես իսլամամետ, բայց վերջին շրջանում, հատկապես երկու-երեք տարվա ընթացքում շատ կարեւոր փոփոխություններ տեղի ունեցան, եւ այսօր արդեն նրանց զգալի մասն Էրդողանի ղեկավարությամբ ներկայացնում է պանթուրքիզմը»,- նշեց արեւելագետը՝ ուշադրություն հրավիրելով այն փաստի վրա, որ Էրդողանի եւ նրա ղեկավարած կուսակցության հիմնական կոալիցիոն գործընկերը պանթուրքական «Ազգայնական շարժում» կուսակցությունն է։ Այդ կուսակցության ղեկավարն է թուրքական քաղաքականության վետերաններից Դեւլեթ Բահչելին, որը հայտնի է դեռեւս 70-ական թվականներից։ «Ազգայնական շարժում» կուսակցությունը, ըստ հարցումների, կորցնում է իր ձայները, իսկ դա տեղի է ունենում այն պատճառով, որ պանթուրքական մտածելակերպ ունեցողները նախընտրում են իրենց ձայները տալ Էրդողանին, քանի որ արդեն Բահչելիի փոխարեն Էրդողանին են տեսնում որպես պանթուրքիզմի մարմնավորող գործչի։ «Ներկայումս Էրդողանն իր հայացքներով ե՛ւ իսլամամետ է, ե՛ւ պանթուրքիստ։ Նրա անցած ուղին հետաքրքիր է այն առումով, որ կտրուկ տարբերվում է նախորդ ղեկավարներից։ Էրդողանն աշխարհիկ բարձրագույն կրթություն, որպես այդպիսին, չի ստացել, նա իր կյանքի ուղին սկսել է որպես ֆուտբոլիստ, երիտասարդ տարիքում Էրդողանը տեղական ակումբի կիսապրոֆեսիոնալ խաղացող էր։ Արդեն հետագայում մտել է իսլամամետ մտածողների երիտասարդության շրջանակը եւ կրթություն ստացել Իմամ հաթիփի դասընթացներում, որոնք պատրաստում էին մզկիթների սպասավորներին։ Այդտեղ է նա ձեւավորվել որպես անհատ, այսինքն՝ որպես իսլամամետ երիտասարդ եւ կարողացել մտնել քաղաքական դաշտ»,- մանրամասնեց զրուցակիցս։

Էրդողանի քաղաքական հայացքների վրա մեծ ազդեցություն է ունեցել «Քաղաքական իսլամի» հիմնադիր Նեջմեթթին Էրբաքանը։ 1980-ականների կեսերին նա ընդունվում է «Բարօրություն» կուսակցության շարքերը, որի ղեկավարը Էրբաքանն էր, եւ դառնում է նրա արտոնյալ աշակերտը։ Թուրքագետը հավանական համարեց, որ այդ շրջանում Էրդողանը անդամակցած լինի նաեւ մահմեդական եղբայրություններին, որոնք Թուրքիայի քաղաքական կյանքում շատ մեծ դեր են կատարում, սակայն, ցավոք, այդ թեման շատ քիչ է ուսումնասիրված մեզանում։ Մասնավորապես՝ այդ եղբայրությունները, որոնց թուրքերեն անվանում են թարիքաթներ, կազմված են մոլեռանդ մահմեդականներից, վերջիններս հատուկ աշխարհընկալում ունեն եւ իրենց նվիրում են իսլամին՝ անցնելով բավական բարդ ճանապարհ։ «Էրդողանը եղել է ջեմաթի անդամ, սա ավելի փոքր եղբայրություն է եւ մտնում է թարիքաթների մեջ։ Այստեղից նա, իր սովորության համաձայն, կռվել, հեռացել է։ Էրդողանը իր բնույթով կռվարար, անհանդուրժող մարդ է։ Փաստորեն, իր համար հոգեւոր ուսուցիչներ են եղել ոչ թե այդ թարիքաթի շեյխերը, այլ Դեւլեթ Բահչելին, որն Էրդողանի հոգեւոր հայրն է։ Ահա այսպիսի ճանապարհ է անցել Էրդողանը գաղափարական առումով»,- հավելեց Սաֆրաստյանը։

Այս գաղափարական հենքը հատկանշական է Թուրքիայի ներկա կառավարող վերնախավի համար, որոնք իշխանության եկան որպես իսլամամետներ, սակայն հետագայում նրանց մոտ սկսեցին զարգանալ նեոօսմանականության գաղափարները, այսինքն՝ Օսմանյան կայսրության վերականգնման գաղափարները, որի առաջամարտիկներից մեկը Թուրքիայի նախկին ԱԳ նախարար, ապա նաեւ վարչապետ Ահմեդ Դավութօղլուն էր։ Վերջինս աշխարհագրագետ է կրթությամբ եւ իր տեսակետներն ամփոփել է «Ռազմավարական խորություն» աշխատության մեջ։

Եթե անգամ նա հեռանա

Էրդողանն իր հայացքները կարողանում է դարձնել քաղաքական գիծ Թուրքիայի համար։ Նա իր մեջ մարմնավորում է թուրքական քաղաքական գաղափարախոսության երեք հիմնական ուղղությունները՝ պանիսլամիզմը, պանօսմանիզմը եւ պանթուրքիզմը։ Տարբեր քաղաքական իրադրություններում նա կիրառում է այդ գաղափարախոսություններից որեւիցե մեկը։ Այս փուլում ակնհայտ է, որ Էրդողանի հիմնական գաղափարական հենքն արտաքին քաղաքականության մեջ պանթուրքիզմն է, որն իր արտահայտումն է գտնում մի շարք փաստերում։

Անդրադառնալով այն հարցին, թե արդյոք Էրդողանի քաղաքական թատերաբեմից հեռանալուց հետո կփոխվի Թուրքիայի քաղաքականությունը, Սաֆրաստյանը կարծիք հայտնեց, որ հիմնականում՝ ոչ, որովհետեւ Էրդողանի կառավարման շրջանում Թուրքիան կարողացավ տնտեսական առումով բավական մեծ աճ արձանագրել, մինչեւ համավարակը միջին աճի տոկոսը կազմում էր 8 տոկոս, եւ Թուրքիան, փաստորեն, ՀՆԱ-ով զբաղեցնում էր աշխարհում 16-17-րդ տեղը, ինչը բավականին մեծ ցուցանիշ էր համարվում։ Այդպիսով՝ այդ երկիրը կարողացել էր տնտեսական առումով բավական մեծ ներուժ կուտակել, դրան գումարած՝ մեծացել է Թուրքիայի ռազմական ներուժը։ «Թուրքիայում զարգանում է ռազմարդյունաբերությունը, որի արտահայտությունն են հայտնի բայրաքթարները, բայց ոչ միայն դրանք։ Այդ երկիրն ունի ծավալապաշտական ագրեսիվ գաղափարախոսություն, ունի տնտեսական ու ռազմական ներուժ այդ ծավալապաշտական քաղաքականությունը շարունակելու համար նույնիսկ Էրդողանի քաղաքական թատերաբեմից հեռանալուց հետո։ Այստեղ կարեւորն այլ հարց է, որին անհրաժեշտ է անդրադառնալ. արդյոք կբավարարի՞ այդ ներուժը ծավալապաշտական քաղաքականությունը երկարաժամկետ հեռանկարում պահպանելու համար»,- ասաց արեւելագետը՝ հիշեցնելով, որ Թուրքիան ակտիվություն է ցուցաբերում տարբեր ուղղություններով՝ Աֆրիկայում, մասնավորապես՝ Եմենում, Կենտրոնական Ասիայում, Հարավային Կովկասում, Բալկաններում, Սիրիայում։ Ելնելով այդ ամենից՝ զրուցակիցս կարծիք հայտնեց, որ Էրդողանի իրականացրած քաղաքականությունը չի կարող երկար պահպանվել, որովհետեւ կգա մի պահ, երբ Թուրքիայի ռեսուրսները պարզապես չեն բավականացնի։ Ռազմավարական առումով Թուրքիայի ծավալապաշտական քաղաքականությունը չունի հեռանկար եւ կարող է հանգեցնել տնտեսական լարվածության աճի, որի նախանշաններն այս օրերին արդեն նկատվում են։

Պանիսլամիզմի թուրքական տարբերակը

Երբ թուրք սուլթաններն արաբներից խլեցին խալիֆի պաշտոնը, մինչեւ Թուրքիայի Հանրապետության հիմնադրումն օսմանյան սուլթանը նաեւ իսլամական աշխարհի հոգեւոր առաջնորդն էր՝ խալիֆը, սակայն Աթաթուրքը վերացրեց խալիֆայությունն ու սուլթանությունը, եւ դրանից հետո արդեն հարյուր տարի իսլամական աշխարհը չունի առաջնորդ։ Տարբեր երկրներ առայսօր հավակնում են դառնալու իսլամական աշխարհի կարեւոր կենտրոնը, որոնց թվում են Եգիպտոսը, Սաուդյան Արաբիան, Թուրքիան, կամ իրենց ներկայացուցիչը լինի առաջնորդ, բայց դեռեւս՝ ապարդյուն։ Ներկա պայմաններում Սաֆրաստյանը չի կարծում, որ Թուրքիային կհաջողվի դառնալ իսլամական աշխարհի առաջնորդ պետություն, որովհետեւ արաբական աշխարհը չի ընդունում թուրքերին։ «Թուրքիան լավ է հասկանում, որ իրատեսական չէ իսլամական աշխարհի առաջնորդ դառնալու հավանականությունը եւ գնում է այլ ճանապարհով, որի մասին քիչ է խոսվում մեզանում, բայց շատ կարեւոր է: Իսկ այդ ճանապարհը հետեւյալն է. Էրդողանի հովանու ներքո նրա մտերիմներից գեներալ Ադնան Թանրըվերդին փորձում է ստեղծել «Ասրիկա» միավորը՝ որպես դաշնային պետություն (Ասիա եւ Աֆրիկա), որի կենտրոնը պետք է Ստամբուլը լինի։ Նպատակն է ուժեղացնել համագործակցությունն իսլամական երկրների միջեւ»,-պարզաբանեց թուրքագետը։ «Ասրիկան» միավորում է 61 իսլամական երկրներ Ասիայից եւ Աֆրիկայից եւ հասարակական կազմակերպություն է։ Այսինքն՝ Էրդողանը փորձում է ՀԿ-ների միջոցով միավորել իսլամական պետությունները՝ միաժամանակ նմանատիպ կազմակերպություններ ստեղծելով այդ երկրներում։ Տարին մեկ անգամ այս կազմակերպությունները, որոնք ղեկավարվում են Թանրըվերդիի կողմից, հավաքվում են Ստամբուլում եւ անցկացնում համաժողով, որին հազարավոր մարդիկ են մասնակցում իսլամական համարյա բոլոր երկրներից։ «Այստեղ հետաքրքիրն այն է, որ Թանրըվերդին ոչ միայն դրանով է զբաղվում, այլեւ ունի թուրք վարձկաններից կազմված կազմակերպություն՝ «Սադաթ» անունով, որոնց օգտագործում է ամենատարբեր շրջաններում՝ Լիբիայում, Սիրիայում, Եմենում եւ այլուր։ Փաստորեն, այդ կազմակերպությունը եւս նա տանում է ռազմականացման ուղղությամբ»,- շեշտեց նա։ Ի դեպ, վերջին համաժողովներից մեկի թեմաներից էր իսլամական աշխարհը ռազմարդյունաբերության ոլորտում ինքնուրույն դարձնելու հեռանկարի շուրջ քննարկումները։ Այսպիսով՝ ինչպես պանթուրքական, այնպես էլ՝ պանիսլամական ծրագրի շրջանակներում առանցքային տեղ է զբաղեցնում ռազմական բաղադրիչը։ Սա Սաֆրաստյանը պատահական չի համարում, քանի որ Օսմանյան կայսրությունը նույնպես ռազմականացված պետություն է եղել։

Ինչ վերաբերում է այն հարցին, թե որքանով են համատեղվում պանիսմալիզմն ու պանթուրքիզմը, ապա այդ հարցը Թուրքիայի գաղափարական կյանքի կարեւոր խնդիրներից է եղել դեռեւս 20-րդ դարի սկզբից. «Դրանք շատ դեպքերում հակադիր ուղղություններ են, բայց 1980-ական թվականներին մի հայեցակարգ ձեւավորվեց, որը կոչվեց «Turk-İslam Sentez», այսինքն՝ թյուրքականի եւ իսլամականի սինթեզ, որը փորձեց համատեղել այդ երկու ուղղությունները եւ ծառայեցնել մեկ նպատակի՝ Թուրքիայի հզորացմանը։ Հիմա, ըստ էության, Էրդողանը փորձում է հենց այդ հայեցակարգի վրա կառուցել իր քաղաքականությունը, որը նրան հաջողվում է»։

Թեգեր: ԹուրքիաՌուբեն Սաֆրաստյան
Կիսվել5Tweet3Կիսվել1
Լուսինե Մխիթարյան

Լուսինե Մխիթարյան

Ծնվել է Երեւանում, սովորել Հակոբ Օշականի անվան թիվ 172 միջնակարգ դպրոցում, ավարտել դպրոցի ֆիզիկամաթեմատիկական ենթահոսքը։ Հաճախել է ՀԽՍՀ Գեղագիտական դաստիարակության հանրապետական կենտրոնը (այսօր արդեն՝ Հենրիկ Իգիթյանի անվան Գեղագիտության ազգային կենտրոն) եւ ավարտել նկարչության բաժնի լրիվ դասընթացը։ 2001 թվականին գերազանցության դիպլոմով ավարտել է «Դավիթ Անհաղթ» հումանիտար համալսարանի միջազգային հարաբերություններ ֆակուլտետի Իսպանիայի եւ Լատինական Ամերիկայի երկրների բաժինը՝ ստանալով միջազգայնագետի որակավորում իսպանախոս երկրների մասնագիտացմամբ։ 2001-2005 թթ աշխատել է Հայաստանի ազգային արխիվում որպես գլխավոր արխիվագետ։ 2005-2007 թթ. սովորել ՀՀ պետական կառավարման ակադեմիայում՝ ստանալով քաղաքագիտության մագիստրոսի աստիճան «Քաղաքագիտություն» մասնագիտությամբ։ 2008 թ-ի օգոստոսից թղթակցել է «Արմենպրես» լրատվական գործակալությանը, իսկ 2009-ից առայսօր՝ «Հայաստանի Հանրապետություն» օրաթերթին։ Վերապատրաստումներ է անցել հոգեբանության, միջազգային հարաբերությունների եւ հանրային կապերի ոլորտներում։ Ամուսնացած է, ունի երկու որդի։

Նույնատիպ Հոդվածներ

Ռազմական ճնշումները քաղաքական բանակցությունների գործիք չեն

Ադրբեջանական դեգերումներ

Մայիսի 30, 2023
Ուսանողական նստացույց՝ 1988 թ. մայիսի 25-ից

Ուսանողական նստացույց՝ 1988 թ. մայիսի 25-ից

Մայիսի 27, 2023

Ինքնորոշման իրավունքը կարող է լավագույնս պաշտպանել ինքնորոշված ժողովուրդը

Տարածաշրջանում թուրքական ընդլայնումը չպետք է մեր հաշվին արվի

Մեր չկործանվելու միակ այլընտրանքը հաղթանակն է

Ռաշթ-Աստարա երկաթգիծ

Միակ ճանապարհը արցախցու միասնական պայքարն է

Արցախի հանձնումը հայի ինքնությունից հրաժարում է

Հաջորդ Հոդվածը
Թել Ավիվը Վաշինգտոնին համոզում է թեքվել դեպի «Բ» պլանը

Թել Ավիվը Վաշինգտոնին համոզում է թեքվել դեպի «Բ» պլանը

Անվասայլակների, պրոթեզների, այլ միջոցների կարիք ունեցողները կարող են ստանալ դրանք

Անվասայլակների, պրոթեզների, այլ միջոցների կարիք ունեցողները կարող են ստանալ դրանք

Ամենաընթերցվածը

  • Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    126 Կիսվել են
    Կիսվել 50 Tweet 32
  • «Ես դերասանուհի Ալլա Թումանյանն եմ…»

    58 Կիսվել են
    Կիսվել 23 Tweet 15
  • «Առյուծը առյուծ է՝ էգ լինի, թե որձ»

    47 Կիսվել են
    Կիսվել 19 Tweet 12
  • Աստվածաշնչյան կարճ առակներ

    298 Կիսվել են
    Կիսվել 119 Tweet 75
  • Հետաքրքրական է

    2 Կիսվել են
    Կիսվել 1 Tweet 1

Սոցցանցեր

Ցանկ

  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Օգտակար Հղումներ

  • Armenpress
  • Armenpress | History
  • Республика Армения
  • Պատմություն
  • Հեղինակներ

Մեր Մասին

Հայաստանի Հանրապետություն՚ օրաթերթը ստեղծվել է 1990 թ.

Ներկայում օրաթերթը հրատարակվում է «Արմենպրես» լրատվական գործակալության կողմից:

 

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist