Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
ԱՐԽԻՎ
Հայաստանի Հանրապետություն
Շաբաթ, Մայիսի 17, 2025
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Հայաստանի Հանրապետություն
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Հայաստանի Հանրապետություն
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Գլխավոր Մշակույթ

Հրափայլ աչքերով դերասանուհին

Մայիսի 23, 2023
Մշակույթ
Հրափայլ աչքերով դերասանուհին
2
ԿԻՍՎԵԼ ԵՆ
205
ԴԻՏՈՒՄ
Share on FacebookShare on Twitter

Հայաստանի դրախտային անկյուններից մեկում՝ Դիլիջանում, նվիրական անունների հետ կապված մասունքներ շատ կան, բայց դրանց մեջ առանձնանում է իշխանուհի Մարիամ Թումանյանի առանձնատունը, որն իրականում մասունք է ոչ միայն Դիլիջանի, այլեւ ամբողջ Հայաստանի համար: Աղստեւ գետի ափին կառուցված ամառանոցը նախշավոր պատշգամբով երկհարկանի շենք է, որտեղ հյուրընկալվել են մեր մեծերից շատերը՝ Հովհաննես Թումանյանը, Ալեքսանդր Շիրվանզադեն, Արմեն Տիգրանյանը, Լեոն, Ավետիք Իսահակյանը, Սիրանույշը, Ազնիվ Հրաչյան… Թե ինչու երախտաշատ բարերար Մարիամ իշխանուհու դիլիջանյան ամառանոցի մասին հիշատակումով սկսեցինք մեր խոսքը՝ ասենք. այս քաղաքի Հին գերեզմանոցում սեւ մարմարյա հուշաքարի տակ է հանգչում հայ թատրոնի դասական ռեալիզմի խոշոր վարպետներից մեկը՝ Ազնիվ Հրաչյան, որի խաղով սքանչացել են ժամանակի հայ բեմի երեւելիներից շատերը, նրանց թվում՝ Պետրոս Ադամյանը, հանճարեղ Վահրամ Փափազյանը…  

Պոլսի Բերա թաղամասում ծնված ապագա դերասանուհին, որ ֆրանսիական կաթոլիկական դպրոցում ծույլ աշակերտուհու անուն է ունեցել, ի սկզբանե էր սիրահարված թատրոնին: Մայրը թեեւ դեմ էր աղջկա հակվածությանը, բայց դա չէր խանգարելու, որ վաղաժամ հորից զրկված իր գեղանի դուստրը, արհամարհելով միանձնուհու անորոշ ապագան, դպրոցական հանդեսներում աղոթքն ու բանաստեղծությունը միախառնի հայրենասիրական երգերի հետ, արտասանի Նալբանդյանի «Իտալացի աղջկա երգը», ապա նաեւ խիզախի հենց հարազատ հարկի տակ ներկայացում կազմակերպել եւ իր դպրոցահասակ ընկերների հետ բեմականացնել Վանանդեցու «Սուրբ Ներսես» ստեղծագործությունը: Իսկ պրոֆեսիոնալ բեմ բարձրանալու էր տակավին 16 տարեկան հասակում՝ հանդես գալով Պոլսի «Արեւելյան թատրոն»-ում՝ ռեժիսոր եւ դերասան Պետրոս Մաղաքյանի ղեկավարությամբ: Դերասանուհին Մաղաքյանին իր «մեծ ուսուցիչն» էր համարելու, իսկ մշտական խաղընկեր Պետրոս Ադամյանը վառվռուն, հրափայլ աչքերի համար իրեն՝ Ազնիվ Մինասյանին, Ազնիվ Հրաչյա բեմական անունով էր կնքելու:

Բեմական գործունեության առաջին շրջանում, ինչպես Մաղաքյանի, ապա եւ Հակոբ Վարդովյանի «Օսմանյան» թատերախմբում հանդես է գալիս պատմահայրենասիրական ողբերգություններում, իտալական, ֆրանսիական մելոդրամաներում՝ Թ. Բարրյերի «Փարիզի աղքատները», Պ. Ֆերրարի «Սեր առանց համարման», Ռոթայի «Երկու հիսնապետ», Դյումա հոր «Կատրին Հովարդ», Կամոլետտիի «Քույր Թերեզա» եւ այլ ներկայացումներում:

Չնայած սենտիմենտալ, ռոմանտիկական խաղացանկին, դերասանուհին հակվում է դեպի ռեալիզմը, որն ավելի է արմատավորվում Թիֆլիսի հայկական թատերախմբերում գլխավոր դերեր մարմնավորելիս: Այդ շրջանի կերպավորումներից են Ռուզանը՝ Մուրացանի նույնանուն դրամայում, Նատալիան՝ Գաբրիել Սունդուկյանի «Խաթաբալա»-ում, Ժաննա դþԱրկը՝ Շիլլերի «Օռլեանի կույսը», Պորցիան՝ Շեքսպիրի «Վենետիկի վաճառականը», Սոֆյան՝ Գրիբոյեդովի «Խելքից պատուհաս», Մարգարիտ Գոթիեն՝ Ալեքսանդր Դյումա-որդու «Կամելիազարդ տիկինը», Նինան՝ Լերմոնտովի «Դիմակահանդես» դասական բեմադրություններում: Նրա խաղով սքանչացել են Գաբրիել Սունդուկյանը, Գեւորգ Չմշկյանը, Գրիգոր Արծրունին, Թիֆլիսի թատերասեր ողջ հանրությունը:

Ազնիվ Հրաչյա տաղանդավոր հայուհին իր ավանդն էր թողնելու նաեւ Բաքվի հայ թատրոնի պատմության էջերում ոչ միայն որպես դերասան, այլ նաեւ որպես բեմադրիչ: Սակայն հայաշունչ-հայաշեն այս քաղաքում նրա գործունեությունը խաթարվում է 1896-ի համիդյան ջարդերի պատճառով, եւ նա ստիպված ընտանիքի հետ գաղթում է Թիֆլիս, որոշ ժամանակ անց կրկին վերադառնում Բաքվում ամուսնացած դստեր՝ Պերճուհու մոտ: Այստեղ նրա առողջական վիճակը խիստ վատթարանում է, եւ բարեկամներն ստիպված են լինում նրան տեղափոխել Դիլիջան՝ իշխանուհի Մարիամ Թումանյանի առանձնատուն: Չնայած ձայնն ընդմիշտ կորցնելու վտանգին, այստեղ էլ չի հրաժարվում բեմից եւ մոտ երկու տարի շարունակ սիրող դերասանների հետ մի քանի պիեսներ է բեմադրում եւ խաղում, բայց անողոք հիվանդությունը մահճին է գամում միայնակ դերասանուհուն. նույն այդ ամառանոցում իր վախճանն էր գտել նրա ամուսինը, չկար նաեւ աղջիկը՝ Պերճուհին: Ազնիվ Հրաչյայի խնամքը ստանձնում են Դիլիջանի թատերական եւ համքարային ընկերության անդամները: Թատերախումբը՝ Սիմոն Ղազարյանի նախաձեռնությամբ, բեմադրում է «Աշխարհի դատաստանը» ներկայացումը եւ ողջ գումարը տրամադրում հիվանդ դերասանուհուն: Սակայն այս օգնությունն ու ջերմագին սերն էլ չեն փրկում. նրա կյանքի վարագույրն իջնում է, եւ մայր հողը իր գիրկն է առնում սիրասուն դստերը: Տեղի դարբինները սեփական նախաձեռնությամբ նրա գերեզմանի շուրջը երկաթե ձեւավոր ցանկապատ են սարքում, վրան փակցնում երկաթատառ տապանագիր. «Հայ բեմի մեծ վարպետ Ազնիվ Հրաչյա»: Հետագայում Դիլիջանի թատերական ընկերության կողմից նրա գերեզմանին կանգնեցվում է սեւ մարմարյա հուշաքար՝ վրան սպիտակ մարմարից կերտված դերասանուհու կիսադեմը:

Հետաքրքիր է իմանալ, որ այդ հուշաքարի տակ է հանգչում նաեւ մի փոքրիկ էակ: Դա թատերախմբի այդ ժամանակվա ղեկավար Հասմիկի դուստրն է, որ մահացել է Դիլիջանում, եւ դժբախտ մայրը, որպես մխիթարանք, նրան հողին է հանձնել մեծ դերասանուհու կողքին…

Կիսվել1Tweet1Կիսվել
Հակոբ Սրապյան

Հակոբ Սրապյան

Բանաստեղծ, լրագրող, մանկավարժ: Աշխատել է «Խորհրդային Հայաստան» պաշտոնաթերթի մշակույթի բաժնում, այնուհետև վարել նույն թերթի՝ վերանվանված «Հայաստանի» մշակույթի բաժինը շուրջ երկու տասնամյակ: Երկար տարիներ խմբագրել է հայրենակցական «Ձայն վիրահայոց» և համալսարանական §Նոր Գլաձոր¦ թերթերը: Հեղինակ է 8 բանաստեղծական և մեկ արձակ գրքերի: Պարգևատրվել է ՀՀ մշակույթի նախարարության Ոսկե և Հայաստանի գրողների միության «Գրական վաստակի համար» մեդալներով: ՀԳՄ և Հայաստանի Ժուռնալիստների միության անդամ է: Վերջին երեք տարիներին հայոց լեզվի և գրականության ուսուցիչ է աշխատել Հնդկաստանի Կալկաթա քաղաքի 200-ամյա Հայոց մարդասիրական ճեմարանում:

Նույնատիպ Հոդվածներ

Վարպետի երախտավոր զավակը

Վարպետի երախտավոր զավակը

Մայիսի 27, 2023
Ազնավուրի մասին՝ նոր մոտեցմամբ

Ազնավուրի մասին՝ նոր մոտեցմամբ

Մայիսի 27, 2023

«Ես հավատում եմ երիտասարդներին»

Քառյակների ծաղկաբույլ

«Ինչ-որ մի կրակ մխում էր նրա ներսում…»

Գիրքն ու ընթերցանությունը՝ քաղաքային մշակույթի անբաժանելի մաս

Պատմական կեղծարարությունը՝ կայսերական գործիք

Հանճարեղ պարզության նկարիչը

Հաջորդ Հոդվածը
Բաքվում ավելի շատ հայ է ապրել, քան ողջ Հայաստանում՝ ադրբեջանցի

Բաքվում ավելի շատ հայ է ապրել, քան ողջ Հայաստանում՝ ադրբեջանցի

Ազգային երազանքը՝ մեր կենսունակության ցուցիչ եւ գործիք

Ազգային երազանքը՝ մեր կենսունակության ցուցիչ եւ գործիք

Ամենաընթերցվածը

  • Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    125 Կիսվել են
    Կիսվել 50 Tweet 31
  • Բերդաձորը՝ հերոսացման խորհրդանիշ

    14 Կիսվել են
    Կիսվել 6 Tweet 4
  • Ինչ իրավունքներ ունեն հղիներն ու մինչեւ 3 տարեկան երեխա խնամող աշխատողները

    426 Կիսվել են
    Կիսվել 170 Tweet 107
  • Գեղանկարչի անհատական ցուցահանդեսը

    3 Կիսվել են
    Կիսվել 1 Tweet 1
  • Հայաստանի ջրաղացները կարող են զբոսաշրջության զարգացման լուրջ խթան դառնալ

    13 Կիսվել են
    Կիսվել 5 Tweet 3

Սոցցանցեր

Ցանկ

  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Օգտակար Հղումներ

  • Armenpress
  • Armenpress | History
  • Республика Армения
  • Պատմություն
  • Հեղինակներ

Մեր Մասին

Հայաստանի Հանրապետություն՚ օրաթերթը ստեղծվել է 1990 թ.

Ներկայում օրաթերթը հրատարակվում է «Արմենպրես» լրատվական գործակալության կողմից:

 

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist