Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
ԱՐԽԻՎ
Հայաստանի Հանրապետություն
Չորեքշաբթի, Մայիսի 21, 2025
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Հայաստանի Հանրապետություն
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Հայաստանի Հանրապետություն
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Գլխավոր Սոցիում

Թատրոնի կուռքը

Հունիսի 5, 2021
Սոցիում
Թատրոնի կուռքը
5
ԿԻՍՎԵԼ ԵՆ
470
ԴԻՏՈՒՄ
Share on FacebookShare on Twitter

«Փափազյանն արժանի է համաշխարհային փառքի…»

«Երեւի հայ դերասաններից ամենաերջանիկների թվին եմ պատկանում, որ կինոյում եւ թատրոնում գործ եմ ունեցել հայ, ռուս, օտարազգի բազմաթիվ ռեժիսորների եւ անթիվ դերասանների հետ: Առանց հատուկ ցանկության, առանց ճիգի, նրանք ազդել են ինձ վրա: Նրանց թվում խիստ կարեւոր եմ համարում հայ թատրոնի իմ կուռքերին՝ Վահրամ Փափազյանին եւ Վարդան Աճեմյանին:

Փափազյանը մի ամբողջ դպրոց էր: Նրա հետ հանդես եմ եկել եւ «Կորրադոյում», եւ «Համլետում», եւ «Օթելլոյում», երբեմն՝ ընդամենը մի քանի խոսքով, երբեմն՝ դերով, բայց անհարմար եմ զգում ասել, որ խաղացել եմ Փափազյանի հետ: Փափազյանի հետ խաղալ անհնար էր: Կողքից նա այնպիսի հիացմունք էր պատճառում իր խաղընկերներին, որ շեղում էր նրանց ուշադրությունը, թույլ չէր տալիս ներշնչվել, ինքնամոռաց կերպով ձուլվել կերպարին: Չեմ հիշում դերասան, որ նրա կողքին խաղար, թերեւս, բացառություն էր կազմում Հրաչյա Ներսիսյանը…»:

Ֆրունզիկ ՄԿՐՏՉՅԱՆ

1968 թ. հունիսի 5-ին հեռավոր Լենինգրադում դադարեց բաբախել ժամանակի մեծագույն հայերից մեկի՝ հանճարեղ Վահրամ Փափազյանի սիրտը: Արտիստ, որ 20-րդ դարասկզբին հանդես էր եկել իտալացի մեծահամբավ դերասաններ Էրմենտե Ջակոնիի եւ Էրմենտե Նովելլիի շրջիկ թատերախմբերում, խաղացել աշխարհահռչակ դերասանուհիներ Էլեոնորա Դուզեի, Սառա Բեռնարի հետ՝ փառավորելով իր ու իր ազգի անունն ու պատիվը:

Հայ բեմի կուռքը ծնվել է 1888 թ. հունվարի 18-ին՝ հայ հանճարներով սերմնառատ Կոստանդնուպոլսում: Նախ սովորել է ծննդավայրի թաղային դպրոցում, ապա Նարեկյան վարժարանում եւ Մխիթարյան նախակրթարանում: 1903 թ. ավարտել է Էսայան վարժարանը, այնուհետեւ՝ Գատըգյուղի քոլեջը, երկու տարի ուսանել Վենետիկի Մուրատ-Ռափայելյան կրթօջախում:

Փափազյանն առաջին անգամ բեմ է բարձրացել 1904 թ., Կոստանդնուպոլսում՝ Քինի դերով (Ալեքսանդր Դյումա-հոր «Քին կամ հանճար եւ անառակություն»): 1907 թ. մեկնել է Փարիզ, ապա՝ Այսրկովկաս՝ Շիրվանզադեի եւ Հովհաննես Աբելյանի խորհրդով, մի քանի ամիս խաղացել Բաքվի հայկական թատերախմբերում: 1908-11 թթ. սովորել է Միլանի գեղարվեստի ակադեմիայում:

Շեքսպիր, Օթելլո. այս դերն առաջին անգամ մարմնավորել է միլանյան ուսումնառությունից առաջ՝ 1908-ին, ծննդավայր քաղաքում: Դեր, որ նրան ուղեկցելու էր շուրջ կես դար: Հայատառ մամուլը դերասանին բնութագրելու էր որպես Պետրոս Ադամյանի արժանավոր հետեւորդի: Ի նշան այդ արժանավորության, հանդիսավորությամբ Փափազյանի ուսերին են գցել մեծն Ադամյանի վերարկուն…

1909-1913 թթ. խաղացել է Զմյուռնիայի եւ Կոստանդնուպոլսի թատերախմբերում, այնուհետեւ՝ Թիֆլիսի արտիստական եւ Բաքվի հայկական դրամատիկական թատրոններում հանդես եկել Սիրանույշի, Աբելյանի եւ Հովհաննես Զարիֆյանի հետ, արժանացել մեծ ճանաչման ու համբավի:

Էռնեստո Վահրամ ծածկանունով 1917-20 թթ. դերասանը Մոսկվայում եւ Յալթայում նկարահանվում է Ալեքսանդր Խանժոնկովի մի քանի կինոնկարներում՝ «Սիրո երկրում», «Գայթակղություն», «Այրին», «Պոետը եւ ընկած հոգին», «Դոկտոր Կատցել», «Կյանք ու երազ», «Երկրաշարժ» եւ այլ ֆիլմեր:

Փափազյանի վերջին այցը ծննդավայր 1920-ին էր: Երկու տարի լինելով այստեղ՝ խաղում է հայկական դրամատիկական խմբերում, անձնավորում Ուրիել Ակոստայի (Կարլ Կուցկովի «Ուրիել Ակուստա») եւ Օսվալդի (Հենրիկ Իբսենի «Ուրվականներ») դերերը: Իսկ 1922 թ. մեկ թատերաշրջան, որպես դերասան, աշխատում է Երեւանի առաջին պետթատրոնում՝ խաղալով գլխավոր դերեր՝ Կառլ Մորրի (Ֆրիդրիխ Շիլլերի «Ավազակներ»), Հայնրիխի (Գերհարդ Հաուպտմանի «Ջրասույզ զանգ»): Բեմադրում է Շեքսպիրի «Օթելլո», Դյումա-հոր «Քին», Ժան Բատիստ Մոլիերի «Դոն Ժուան», Կառլ Գոլդոնիի «Երկու տիրոջ ծառա», Բեռնարդ Շոուի «Սատանի աշակերտը» պիեսները՝ կրկին գլխավոր դերակատարումներով:

1922-26 թթ. նորից Թիֆլիսի եւ Բաքվի թատրոններում է: Երկու տարի լինելով Թիֆլիսի Հայ դրամայի թատրոնի գլխավոր ռեժիսորը՝ բեմադրում է Շեքսպիրի «Մակբեթը», Լերմոնտովի «Դիմակահանդեսը», Չարենցի «Կապկազ-թամաշան», Շիրվանզադեի «Մորգանի խնամին»:

1928 թվական. Օթելլոյի դերով հանդես է գալիս Մոսկվայում՝ Փոքր թատրոնի նշանավոր դերասանների խաղընկերությամբ: Ռուսական մամուլը նրան համարում է մեծագույն ողբերգակներից մեկը թատրոնի պատմության մեջ: Իսկ մեծահամբավ ռեժիսոր Վլադիմիր Նեմերովիչ-Դանչենկոն անկեղծանում է. «Փափազյանն արժանի է համաշխարհային փառքի: Հմայիչ արտաքին, գեղեցիկ պլաստիկա, վարակող ավյունի բռնկումներ ու ազնիվ ճաշակ…»:

Այնուհետեւ՝ ելույթներ Պետերբուրգում, ռուսական թատերախմբերի հետ բեմական հրավառություններ Ռիգայում, Տալլինում, Կաունասում, 1932-ին՝ Փարիզ, ներկայացումներ տեղի Հայ դրամատիկի հետ, «Օդեոն» թատրոնի դերասանների հետ «Օթելլոն»՝ ֆրանսերենով: Ֆրանսիական մամուլը Փափազյանի Օթելլոն գնահատում է որպես բացառիկ երեւույթ՝ արտիստին դասելով շեքսպիրյան դերերի մեծագույն վարպետների շարքը:

1934-41 թթ. դերասանն իր կազմակերպած ռուսական թատերախմբերով շրջագայել է Անդրկովկասի, Ռուսաստանի, Ուկրաինայի, Միջին Ասիայի քաղաքներում, Հայրենական պատերազմի տարիներին մնացել է պաշարված Լենինգրադում, ներկայացումներ տվել զինվորների համար:

1954 թ. Փափազյանը հաստատվում է Երեւանում, որպես դերասան աշխատանքի անցնում Սունդուկյանի անվան պետթատրոնում: Հայ բեմում նրա վերջին՝ Մեք Գրեգորի դերը՝ Վիլյամ Սարոյանի «Իմ սիրտը լեռներում է» պիեսում, խաղացել է որպես կյանքի իրական վիճակ՝ իր հրաժեշտը բեմին…

Աստվածատուր շնորհով օժտված դերասանը խաղացել է նաեւ մի քանի հայկական ֆիլմերում՝ «Ուրվականները հեռանում են լեռներից», «Մսյո Ժակը եւ ուրիշները», «Սիրտն է երգում»: Սակայն միայն հզոր դերասան չէ Փափազյան արվեստագետը. նրա գրողական տաղանդը գրեթե ոչնչով չի զիջում արտիստականին: Ասվածն են վկայում երկհատորյա «Հետադարձ հայացք» եւ «Սրտիս պարտքը» սքանչելի գրքերը: Այսուհանդերձ, բեմի տիրակալ դառնալն էր նրա կոչումը: «Իմ տեսած այն մեծատաղանդ արտիստներից է Վահրամ Փափազյանը, որին բեմի վրա տեսնելով զգում ես եւ խորապես համոզվում, որ, իրոք, աշխարհի հնագույն թատերական կուլտուրա ունեցող ժողովուրդներից է հայ ժողովուրդը»,- ասել է հայ գեղանկարչության նահապետը՝ Մարտիրոս Սարյանը:

Այսպես են խոսում մեծերը մեծերի մասին: Մեծարում են, բայց նրա սիրտը դառնացած էր: Լսենք նրա խոսքը. «Ի՞նչ է իմ վիճակը այժմ, Ռուսաստանում այդպես չէր: Այնտեղ ինձ ավելի լավ էին հասկանում ու գնահատում: Բոլորն անկեղծ էին, առանց դիմակի: Այստեղ ժողովուրդը սիրում ու գնահատում է թե ինձ եւ թե իմ արվեստը, սիրում է հայկական ջերմությամբ, շնորհակալ եմ: Բայց չեմ տեսնում թատրոնի որոշ մարդկանց գնահատումը: Բոլորն էլ ժպտում են ինձ հետ խոսելիս, լավ-լավ խոսքեր շռայլում, բայց զգում եմ, որ անկեղծ չեն: Մի մասը չի թաքցնում վերաբերմունքը. ես նրանցից ավելի գոհ եմ: Գիտես, որ մարդը քեզ չի սիրում, գուցեեւ հիացած չէ քո արվեստով, գուցե նա է իրավացի. կան արվեստի տարբեր ընկալումներ: Ավելի սարսափելի են մյուսները, այն մարդիկ, որոնք երեկ քեզ հետ սեղան նստած ժպտացել են, այսօր բամբասում են: Գուցե ես էլ մեղավոր եմ, կարծիքներս մատուցարանի վրա մատուցող մարդ եմ, որից ոմանք խայթվում են, վիրավորվում: Թող հետեւեն իմ օրինակին, հրապարակավ քննադատեն, վիճեն…»:

Դառնանում ես, երբ չնչինները դառնացնում են ազգիդ փառքերին, երբ կուռքերդ դառնացած են վերանում ի երկինք…

Թեգեր: դերասանթատրոնմշակույթՎահրամ ՓափազյանՖրունզիկ Մկրտչյան
Կիսվել2Tweet1Կիսվել
 Հայաստանի Հանրապետություն

 Հայաստանի Հանրապետություն

Նույնատիպ Հոդվածներ

«Վերջին զանգը»՝ նոր կյանքի սկիզբ

«Վերջին զանգը»՝ նոր կյանքի սկիզբ

Մայիսի 29, 2023
Առաջնագծում-5

Առաջնագծում-5

Մայիսի 26, 2023

Առաջնագծում-4

«Զորացի» բարի ու գնահատելի նվիրումը

«Ժողովուրդների բարեկամությունը չի որոշվում քաղաքական հետաքրքրությամբ»

Երկաթուղին ուշադրություն եւ հոգատարություն է պահանջում

Սիրել, ճանաչել հայրենիքը

Բաբկեն Սիմոնյանի օրագրությունը

Հաջորդ Հոդվածը
Նոր տեսքով ու հնարավորություններով

Նոր տեսքով ու հնարավորություններով

ՀՀ նախագահի կոչը նախընտրական քարոզարշավի մեկնարկի առթիվ

ՀՀ նախագահի կոչը նախընտրական քարոզարշավի մեկնարկի առթիվ

Ամենաընթերցվածը

  • Ինչի՞ համար կարող եք զղջալ օր ծերության

    Աստվածաշնչյան կարճ առակներ

    298 Կիսվել են
    Կիսվել 119 Tweet 75
  • Աստվածաշունչը հարկավոր է ամեն օր կարդալ. ինչո՞ւ

    4 Կիսվել են
    Կիսվել 2 Tweet 1
  • «Ես դերասանուհի Ալլա Թումանյանն եմ…»

    59 Կիսվել են
    Կիսվել 24 Tweet 15
  • Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    126 Կիսվել են
    Կիսվել 50 Tweet 32
  • Խնկելի անուն՝ Արմին Վեգներ

    5 Կիսվել են
    Կիսվել 2 Tweet 1

Սոցցանցեր

Ցանկ

  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Օգտակար Հղումներ

  • Armenpress
  • Armenpress | History
  • Республика Армения
  • Պատմություն
  • Հեղինակներ

Մեր Մասին

Հայաստանի Հանրապետություն՚ օրաթերթը ստեղծվել է 1990 թ.

Ներկայում օրաթերթը հրատարակվում է «Արմենպրես» լրատվական գործակալության կողմից:

 

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist