Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
ԱՐԽԻՎ
Հայաստանի Հանրապետություն
Երեքշաբթի, Մայիսի 20, 2025
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Հայաստանի Հանրապետություն
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Հայաստանի Հանրապետություն
Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
Գլխավոր Տարածաշրջան

Արցախի խնդրի իրավական կարգավորման վերջին հանգրվանը ՄԱԿ-ն է

Միջազգային դատարանի նախադեպային որոշմամբ ԼՂՀ Անկախության հռչակագիրը եւ հանրաքվեն չեն հակասում միջազգային իրավունքին

Հուլիսի 27, 2022
Տարածաշրջան
Արցախի խնդրի իրավական կարգավորման վերջին հանգրվանը ՄԱԿ-ն է
3
ԿԻՍՎԵԼ ԵՆ
330
ԴԻՏՈՒՄ
Share on FacebookShare on Twitter

Գիտական-փորձագիտական շրջանակներում սովորաբար խուսափում են զուգահեռներ տանել Արցախի Հանրապետության եւ Կոսովոյի միջեւ, ինչն ունի իր փաստարկված պատճառները: Կոսովոն Սերբիայի ձեւավորումից ի վեր դարերով եղել է սերբական տարածք, որտեղ այդ ընթացքում ավելացել էր ալբանացիների թիվը, իսկ հազարամյակներով սեփական բնօրրանում ապրող արցախցուն իր կամքին հակառակ բռնակցել են արհեստականորեն ստեղծված պետությանը: Լենինի մտահղացմամբ՝ Ադրբեջանի ստեղծումը թույլ կտար սոցիալիստական հեղափոխությունը տարածել հարեւան Իրանում: Պատմական հիմնավորումների տեսանկյունից բացարձակապես անհամադրելի այս երկու պետությունների հռչակման գործընթացները դիտարկելիս պետք է արձանագրել, որ Կոսովոյի դեպքում ձեւավորվել է միջազգային կառույցների եւ պետությունների կողմից ազգերի ինքնորոշման իրավունքի ճանաչման նախադեպ ողջ աշխարհի, նաեւ Արցախի համար:

Այսօր Բաքվի առաջնորդը հայտարարում է, թե Ադրբեջանի տարածքում չկա Արցախի Հանրապետություն անունով միավոր: Թողնենք մի կողմ այն, որ, ըստ էության, Ալիեւը ճիշտ է ասում՝ Արցախի Հանրապետությունը երբեք չի եղել այսօրվա Ադրբեջանի Հանրապետության կազմում՝ վերջինից շուտ հռչակելով իր անկախությունը փլուզվող Խորհրդային Միությունից: Հակառակ Բաքվի առաջնորդի հայտարարություններին՝ 44-օրյա պատերազմով արցախյան հիմնահարցը չի լուծվել եւ տեղափոխվել է քաղաքական բանակցությունների սեղան: Արցախի կարգավիճակի հարցում առաջիկա անխուսափելի բանակցային գործընթացի ժամանակ, ինչպես փաստում է համաշխարհային արդի պրակտիկան, առաջնայնությունները տրվելու են ոչ թե պատմական փաստարկներին, որտեղ Ադրբեջանն ասելիք չունի, այլ իրավական հիմքերին եւ միջազգային իրավունքի առումով նախադեպային որոշումներին:

Վերջինիս դեպքում Կոսովոյի խնդրով Արդարադատության միջազգային դատարանի նախադեպային որոշման դիտարկումն առաջնային կարեւորություն ունի: 2008 թ. փետրվարի 17-ին Կոսովոյի ինքնակառավարման ժամանակավոր միավորը Սերբիայից անկախության հռչակագիր ընդունեց: Նույն տարում ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեան, համաձայն կառույցի կանոնադրության 96-րդ հոդվածի, Արդարադատության միջազգային դատարանին խնդրեց խորհրդատվական եզրակացություն տալ, թե արդյոք Կոսովոյի ժամանակավոր ինքնակառավարման ինստիտուտների կողմից անկախության միակողմանի հռչակումը համապատասխանո՞ւմ է միջազգային իրավունքի նորմերին:

2010 թ. ՄԱԿ-ի գլխավոր դատական մարմինը՝ Արդարադատության միջազգային դատարանը, եզրակացրեց, որ Կոսովոյի անկախության հռչակումն ամբողջությամբ չի խախտում Անվտանգության խորհրդի որեւէ միջազգային փաստաթուղթ կամ բանաձեւ, ներառյալ 1244 բանաձեւի (դրանով 1999-ին ստեղծվեց ՄԱԿ-ի ժամանակավոր վարչակազմի առաքելություն Կոսովոյում) դրույթները եւ, հետեւաբար, չի հակասում միջազգային իրավունքին: Դատարանը, սակայն, նշել էր, որ Անվտանգության խորհրդի բանաձեւերով պետք է որոշվի Կոսովոյի վերջնական կարգավիճակը: Դատարանն իր այդ եզրակացությունը կայացնելիս ելել էր այն հիմնավորումից, որ ինքնորոշման իրավունքն իրացնելիս այս կամ այն տարածքը՝ որ երկրի կազմում ուզում է լինի, պարտավոր չէ դիմել այդ երկրի կենտրոնական իշխանությանը՝ իր ինքնիշխանությունը հայտարարելուց առաջ թույլտվություն ստանալու համար: Այս փաստը մատնանշեց Վլադիմիր Պուտինը ՄԱԿ-ի գլխավոր քարտուղար Գուտերեշի հետ հանդիպման ժամանակ՝ հիմնավորելով Ղրիմի, Դոնեցկի եւ Լուգանսկի ինքնահռչակ հանրապետությունների կայացրած որոշումները:

1991 թ. սեպտեմբերի 2-ին ԼՂԻՄ-ի եւ Շահումյանի շրջանի բոլոր մակարդակների խորհուրդների ժողովրդական պատգամավորների մասնակցությամբ տեղի ունեցած նստաշրջանն ընդունեց «Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության հռչակման մասին» հռչակագիրը, իսկ արդեն 1991 թ. դեկտեմբերի 10-ին Արցախի բնակչությունը հանրաքվեով ամրագրեց Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության անկախության հռչակումը։ Արցախն այդ ժամանակ գործող ԽՍՀՄ իրավական նորմերի համաձայն, մասնավորապես՝ փոփոխված Սահմանադրության ազգերի ինքնորոշման նոր նորմի տառին համապատասխան ինքնորոշվեց, եւ նախկին Ադրբեջանական ԽՍՀ-ի տարածքում ձեւավորվեցին երկու իրավահավասար պետական կազմավորումներ՝ Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետություն եւ Ադրբեջանական Հանրապետություն։ Սրան Բաքուն պատասխանեց ռազմական ագրեսիայով, որի հետեւանքով Արցախն ազատագրեց իր պատմական տարածքները:

Արդարադատության միջազգային դատարանը, իր կարծիքում հղում անելով նախորդ ժամանակաշրջաններում հաստատված միջազգային իրավական պրակտիկային, եկել էր այն եզրակացության, որ միջազգային իրավունքը ինքնորոշման կամ անջատման հարցերին վերաբերող չի սահմանում ոչ թույլատրող, ոչ արգելող կանոններ։ Այս առումով Անկախության միակողմանի հռչակումը չի կարող դիտարկվել միջազգային իրավական նորմ, այն ներկայացնում է միայն դե ֆակտո ինքնորոշման հանգամանքը: Դատարանը հայտնեց, որ անկախության հռչակումից չի բխում, որ անկախացած տարածքային միավորը ձեռք է բերում պետության բնույթ, եւ որ այն պետք է որոշի ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեան կամ Անվտանգության խորհուրդը։ Չնայած ՄԱԿ-ի վերոնշյալ կառույցները չեն ճանաչել Կոսովոյի անկախությունը, բայց դատարանի այս որոշումը հիմք դարձավ, որ դրա ընդունումից երեք տարի անց՝ 2013 թ. դրությամբ արդեն 98 պետություն ճանաչեր հիմնականում ալբանացիներով բնակեցված Կոսովոյի անկախությունը:

Բազմաթիվ չճանաչված պետությունների համար Կոսովոյի մասով ընդունված դատարանի որոշումը նախադեպային է, որով փաստացի ճանաչվում է հանրաքվեի կամ հռչակագրերի միջոցով իրացված ժողովուրդների ինքնորոշման իրավունքը: Արցախի հիմնահարցի կարգավորման գործընթացում այն պետք է լինի բանակցային հիմնական գործիքներից մեկը, եւ Արցախի ինքնորոշման իրավունքի վերաբերյալ արցախցիների կայացրած լեգիտիմ որոշումները պետք է հասնեն ՄԱԿ-ի Գլխավոր ասամբլեայի եւ Անվտանգության խորհրդի քննարկման օրակարգ, առավել եւս, որ Արդարադատության միջազգային դատարանի նախադեպային որոշմամբ Արցախի Հանրապետության անկախության հռչակման ակտը չի հակասում միջազգային իրավունքին:

Թեգեր: անկախությունԱրցախկարգավիճակՄԱԿ
Կիսվել1Tweet1Կիսվել
Արմեն Վարդանյան

Արմեն Վարդանյան

Ծնվել է 1972 թվականին ՀՀ Շիրակի մարզի Արթիկ քաղաքում: 1994 թվականին ավարտել է ԵՊՀ Փիլիսոփայության, հոգեբանության և սոցիոլոգիայի ֆակուլտետը՝ քաղաքական սոցիոլոգ մասնագիտությամբ: 1992 թվականին ավարտել է ԵՊՀ Հասարակական մասնագիտությունների ֆակուլտետի ժուռնալիստիկայի բաժինը: 1993 թվականից որպես քաղաքական բաժնի խմբակիր լրագրողական գործունեություն է սկսել «Ազատամարտ» շաբաթաթերում: Թղթակցել է Հայաստանի և արտերկրի մեկ տասնյակից ավել ԶԼՄ-ներին: Հասարակայնության և տեղեկատվության միջոցների հետ կապերի ոլորտում աշխատել է ՀՀ կառավարությանն առընթեր Տարածաշրջանային ինտեգրացման վարչության, ԱԳՆ-ի, ՀՀ նախագահի աշխատակազմի, Բնապահպանության նախարարության համապատասխան ստորաբաժանումներում: Ամուսնացած է, ունի երկու որդի:

Նույնատիպ Հոդվածներ

Ռազմական ճնշումները քաղաքական բանակցությունների գործիք չեն

Ադրբեջանական դեգերումներ

Մայիսի 30, 2023
Ուսանողական նստացույց՝ 1988 թ. մայիսի 25-ից

Ուսանողական նստացույց՝ 1988 թ. մայիսի 25-ից

Մայիսի 27, 2023

Ինքնորոշման իրավունքը կարող է լավագույնս պաշտպանել ինքնորոշված ժողովուրդը

Տարածաշրջանում թուրքական ընդլայնումը չպետք է մեր հաշվին արվի

Մեր չկործանվելու միակ այլընտրանքը հաղթանակն է

Ռաշթ-Աստարա երկաթգիծ

Միակ ճանապարհը արցախցու միասնական պայքարն է

Արցախի հանձնումը հայի ինքնությունից հրաժարում է

Հաջորդ Հոդվածը
Ակցիաների մասով կարգավորումներն այս ամսվա վերջից կգործեն

Ակցիաների մասով կարգավորումներն այս ամսվա վերջից կգործեն

Դիվանագիտական հնա՞րք, թե՞ խաղ…

Դիվանագիտական հնա՞րք, թե՞ խաղ…

Ամենաընթերցվածը

  • Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    Ինչպես հաշվարկել գումարի չափը

    126 Կիսվել են
    Կիսվել 50 Tweet 32
  • «Ես դերասանուհի Ալլա Թումանյանն եմ…»

    58 Կիսվել են
    Կիսվել 23 Tweet 15
  • «Առյուծը առյուծ է՝ էգ լինի, թե որձ»

    47 Կիսվել են
    Կիսվել 19 Tweet 12
  • Աստվածաշնչյան կարճ առակներ

    298 Կիսվել են
    Կիսվել 119 Tweet 75
  • Հետաքրքրական է

    2 Կիսվել են
    Կիսվել 1 Tweet 1

Սոցցանցեր

Ցանկ

  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Օգտակար Հղումներ

  • Armenpress
  • Armenpress | History
  • Республика Армения
  • Պատմություն
  • Հեղինակներ

Մեր Մասին

Հայաստանի Հանրապետություն՚ օրաթերթը ստեղծվել է 1990 թ.

Ներկայում օրաթերթը հրատարակվում է «Արմենպրես» լրատվական գործակալության կողմից:

 

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Ոչ մի արդյունք
Կարդալ ամբողջը
  • Հանրապետություն
  • Միջազգային
  • Սոցիում
  • Սփյուռք
  • Հոգեւոր
  • Մշակույթ
  • Այլք

Հասցե՝ Հայաստանի Հանրապետություն, ք. Երեւան, Արշակունյաց պող. 4, 13-14-րդ հարկեր Հեռ.՝ + (374 10) 52-57-56, Էլ-փոստ՝ [email protected]: Գովազդի համար`+(374 10) 52-69-74, +(374 96) 45-19-38, Էլ-փոստ՝ [email protected]

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist