Ես հավասարապես նախատում եմ ե՛ւ մարդուն փառաբանելու գործը ստանձնածին, ե՛ւ մարդու մեջ միայն նվաստացնող կողմերը տեսնողին, ե՛ւ մարդուն միայն զվարճացնել ցանկացողին. դրվատել կարող եմ միայն ճշմարտություն տենչացողին:
Ստոիկներն ասում են՝ մտի՛ր քո ներսը, այդտեղ է քո հանգստությունը. բայց սա սխալ է: Մյուսներն ասում են՝ մի՛ խորացիր քո մեջ, քեզանից դո՛ւրս փնտրիր քո երջանկությունը՝ զվարճությունների մեջ. սա էլ է սխալ:
Հիվանդությունները վրա կտան, եւ երջանկություն չի լինի ո՛չ մեր ներսում, ո՛չ մեզանից դուրս. երջանկությունն Աստծո մեջ է՝ ե՛ւ մեզանից դուրս, ե՛ւ մեր ներսում:
Մարդու բնույթը կարելի է դիտարկել երկու կողմից՝ իր նպատակի առնչությամբ, եւ այդժամ նա մեծ է ու անհամեմատելի, կամ էլ, ինչպես որ մեծամասնությունն է դիտում եւ դատում, որպես կաներ ձիու կամ շան ցեղատեսակի մասին, այսինքն՝ արագավա՞զ է արդյոք, ի՞նչ վարքի տեր է, եւ այդժամ մարդը մեզ կթվա նողկալի եւ ողորմելի:
Այդպիսին են այն երկու ուղիները, որոնք տանում են դեպի միանգամայն տարբեր եզրակացություններ ու առիթ դառնում փիլիսոփաների միջեւ այդքան թեժ վեճերի: Չէ՞ որ մեկը հերքում է մյուսի կանխադրույթը. մեկն ասում է, թե մարդը ծնված չէ վեհ կոչման համար, քանի որ նրա արածները հակասում են դրան, մյուսն ասում է, թե մարդը շեղվում է իր նպատակից, քանի որ նման ցածրակարգ բաներ է անում….
Ես գիտակցում եմ, որ կարող էի եւ բնավ չլինել, քանզի իմ «Ես»-ը ամփոփված է իմ մտքի մեջ, հետեւաբար, ես, որ մտածում եմ, գոյություն չէի ունենա, եթե մորս սպանեին մինչեւ ես հոգի կառնեի, եւ ուրեմն ես ոչ անհրաժեշտ էակ եմ: Ասել է թե՝ ես ո՛չ հավերժական եմ, ո՛չ անծայրածիր, բայց ես հստակորեն տեսնում եմ, որ բնության մեջ կա անհրաժեշտ, հավերժական եւ անծայրածիր Էակ….
Մարդն ընդամենը ամենից թույլ մի եղեգ է բնության մեջ, բայց սա մտածող եղեգ է….
Ոչ թե իմ զբաղեցրած տարածությամբ պետք է ենթադրեմ իմ արժանապատվությունը, այլ իմ մտքի ուղղվածությամբ: Ես հարուստ չեմ դառնալու տարածություններ տիրելով: Տարածության առումով տիեզերքն ինձ գրկում է եւ կլանում՝ որպես մի կետի, իսկ մտքի առումով ես եմ Տիեզերքը գրավում….
Արդ, մեր ամբողջ արժանապատվությունն ամփոփված է մեր մտքի մեջ: Ահա թե ինչով պետք է մենք առաջ գնանք, այլ ոչ թե տարածությամբ եւ տեւողությամբ, որոնք մենք ի վիճակի չենք լցնելու: Դե, ուրեմն, ջանանք լավ մտածել. սա՛ է բարոյականության սկզբունքը….
Ակնհայտ է, որ մարդը ստեղծված է մտածելու համար. դրանում է նրա ամբողջ արժանիքը, նրա ամբողջ վաստակը եւ նրա ամբողջ պարտականությունը՝ մտածելու ինչպես հարկն է, իսկ մտքի կարգն է՝ սկսել քեզանից, քո Արարչից եւ քո կոչումից:
Իսկ ինչի՞ մասին է մտածում բարձրաշխարհիկ հասարակությունը: Ասվածի մասին չի մտածում երբեք. նա մտորում է պարերի, երաժշտության, երգեցողության, բանաստեղծությունների, խաղերի մասին եւ այլն, թե ինչպես կռիվ սարքի, ինչպես թագավոր դառնա, ընդ որում՝ բնավ չխորհելով, թե ի՞նչ է նշանակում թագավոր լինել, եւ ի՞նչ է նշանակում լինել մարդ….
Վշտի իշխանության առջեւ խոնարհվելն ամոթալի չէ մարդու համար, բայց ամոթալի է հաճույքների իշխանության առջեւ խոնարհվելը: Եվ պատճառն այն չէ, որ վիշտն ինքն է գալիս մեզ մոտ, իսկ հաճույքն ինքներս ենք փնտրում. ո՛չ, վիշտ էլ հնարավոր է փնտրել եւ տրվել վշտին՝ առանց դույզն-ինչ իրեն նսեմացնելու:
Այդուհանդերձ, ինչի՞ց է, որ վշտին տրվելիս բանականությունը պահպանում է արժանապատվությունը, բայց խայտառակ է լինում հաճույքներին տրվելիս: Իսկ պատճառն այն է, որ վիշտը չի փորձում մեզ հրապուրել, չի ենթարկում գայթակղության, մենք ինքներս ենք նրա առջեւ խոնարհվում, ինքներս ենք ընդունում նրա իշխանությունը, իսկ սա նշանակում է, որ շարունակում ենք մնալ դրության տերը, իսկ եթե ենթարկվում ենք, ապա միայն ինքներս մեզ: Մինչդեռ հաճույքներին տրվելիս՝ մենք դառնում ենք դրանց ստրուկը: Ինքն իրեն տիրապետելու ունակությունը միշտ վեհացնում է մարդուն, ստրկությունը՝ նրան միշտ նսեմացնում է….
Շահամոլությունը հիմք եւ նյութ է տվել համակեցության գերազանց կանոններին, բարոյականությանը, արդարությանը, բայց այդպես էլ շարունակում է մնալ մարդու եղկելի հիմքը. շահամոլությունը քողարկված է, բայց չի ոչնչացված….
Մարդկանց դատողություններն այնքան են խեղաթյուրված, որ չկա մեկը, որն իրեն ավելի բարձր չդասի աշխարհում եղած բոլոր մարդկանցից, իսկ իր բարօրությունը, իր երջանկության եւ կյանքի ամեն մի րոպեն ավելի բարձր չգնահատի մնացած մահկանացուների բարօրությունից, երջանկությունից եւ կյանքից….
Մենք այնքան բարձր կարծիք ունենք մարդու հոգու մասին, որ չենք կարող չտառապել նրանից արհամարհված լինելիս եւ չենք կարող չձգտել նրա հարգանքին արժանանալու. մարդկանց ամբողջ երջանկությունը դրա մեջ է: Թեպետ, մի կողմից, այդ սուտ փառքին (fausse gloire) մարդկանց ձգտելը նրանց փոքրոգության (bassesse) բնութագիծն է, նրանց թշվառությունը, բայց, մյուս կողմից, դա նրանց արժանիքներից մեկն է:
Հիրավի, ինչին էլ որ մարդը տիրի երկրի վրա, որքան էլ առողջ լինի եւ հարմարավետություն վայելի, նա իրեն դժբախտ է զգում, քանի դեռ մարդկանց մեջ հարգանք չի վայելում: Նա այնքան է հարգում մարդու բանականությունը, որ հնարավոր բոլոր արտոնություններով հանդերձ, գոհ չի մնում, քանի դեռ շահեկան տեղ չի գրավում մարդկանց մտքերում:
Դա ամենագեղեցիկ տեղն է աշխարհում, ոչինչ չի կարող նրան շեղել այդ ցանկությունից. դա մարդկային հոգու անեղծանելի հատկությունն է: Նույնիսկ մարդկային ցեղն արհամարհողները, կենդանիների հետ նույնացնողներն են ցանկանում, որ մարդիկ հիանան իրենցով եւ հավատան իրենց: Այդկերպ՝ նրանք հակասում են իրենք իրենց, իրենց սեփական հայացքներին. նրանց իսկ բնությունը, որ ամեն ինչ հաղթահարում է, համոզում է նրանց մարդու վեհության մեջ ավելի ուժգնորեն, քան բանականությունը՝ փոքրոգության մեջ….
Սնափառությունը (vanitռ) այնքան է արմատավորվել մարդու սրտի մեջ, որ ե՛ւ համհարզը, ե՛ւ խոհարարը, ե՛ւ բեռնակիրը պարծենում են եւ ուզում են իրենց երկրպագուներն ունենալ: Եվ նույնիսկ փիլիսոփաներն են դա ուզում:
Սնափառության դեմ գրողներն իսկ ուզում են վայելել լավ գրողի փառք, սրանց կարդացողներն էլ իրենց գովաբանում են կարդացածի համար. եւ հենց ես, որ գրում եմ դրա մասին, կարող եմ ունենալ նման ցանկություն, կամ, հնարավոր է, իմ գրածը կարդացողները:
Մենք այնքան հավակնոտ ենք, որ կցանկանայինք հայտնի լինել ամբողջ աշխարհին եւ նույնիսկ մեզանից հետո եկող մարդկանց: Մենք այնքան սնափառ ենք, որ մեր շրջապատի հարգանքը մեզ գոհացնում եւ ուրախացնում է:
Հետաքրքրասիրությունն էլ նույն սնափառությունն է: Ամենից հաճախ մենք ուզում ենք իմանալ, միայն դրա մասին խոսելու համար: Մենք չէինք ճանապարհորդի ծովով միայն այն տեսնելու հաճույքի համար՝ առանց հույս ունենալու երբեւէ որեւէ մեկի հետ դրա մասին խոսելու….
Մարդուն չափից դուրս շատ մատնանշելը նրա եւ կենդանիների նմանության մասին վտանգավոր է՝ առանց ցույց տալու նրա մեծությունը (grandeur): Վտանգավոր է նաեւ չափից դուրս հաճախակի մարդու ուշադրությունը սեւեռել իր մեծության վրա՝ առանց հիշեցնելու իր փոքրոգության մասին:
Առավել վտանգավորն է նրան անտեղյակ թողնել թե՛ մեկի, թե՛ մյուսի առումով: Ընդհակառակը, բավական օգտակար կլինի երկուսն էլ նրան մատուցել:
Հարկ չկա, որ մարդը մտածի, թե ինքը կենդանուն հավասար է, ոչ էլ կարծի, թե հրեշտակին է հավասար, եւ չպետք է թույլ տա, որ նա տեղյակ չլինի դրանցից. մարդը պետք է միաժամանակ իմանա թե՛ մեկը, թե՛ մյուսը….
Անհավասարությունն անխուսափելի է, դա ակնհայտ է, բայց բավական է դա ընդունենք, եւ ահա լայնորեն բացված են դռները ոչ միայն ուժեղ իշխանության, այլեւ անխորտակելի բռնապետության առջեւ: Մարդկային բանականությանը պետք է տրամադրել թեկուզ ոչ շատ ազատություն, բայց դա բաց է անում դուռը ամենազազրելի սանձարձակության առջեւ….
Մարդիկ առօրյա կյանքում ճիշտ են դատում ամենատարբեր բաների մասին, քանի որ գտնվում են բնական անգիտության (ignorance naturelle) վիճակում, որն էլ հենց մեր իսկական վիճակն է: Մինչդեռ գիտություններին բնորոշ են երկու, միմյանց շոշափող, ծայրահեղություններ. առաջինը նույն բնական անգիտությունն է, որում բոլոր մարդիկ լինում են լույս աշխարհ գալիս, մյուսին հասնում են մեծ հոգիները, որոնք անցնելով մարդկանց հասուն բոլոր գիտելիքների միջով, համոզվում են, թե ոչինչ չգիտեն՝ այդկերպ վերադառնալով այն անգիտությանը, որից սկսել են: Բայց սա ուսյալ (ignorance savante), իմաստավորված անգիտություն է:
Իսկ ահա բնական անգիտության վիճակից դուրս եկած եւ իմաստալից անգիտությանը չհասած մարդիկ բավարարվում են մակերեսային իմացության փշրանքով եւ մատուցում են իրենց որպես գիտակների (font les entendus): Սրանք են խառնում աշխարհը եւ ամեն ինչի մասին մյուսներից ավելի վատ են դատում….
Մենք երբեք չենք սահմանափակվում ներկայով: Ցանկանում ենք, որ ապագան փութով գա, ափսոսում ենք, որ ապագան, կարծեք, դանդաղ է շարժվում դեպի մեզ: Կամ էլ՝ անցյալն ենք հիշում, ուզում ենք պահել անցյալը, իսկ նա արագորեն փախչում է մեզանից:
Այնքան անխելամիտ ենք մենք, որ թափառում ենք մեզ չպատկանող ժամանակներում՝ չմտածելով մեզ տրված ժամանակի մասին: Մենք մտքով զուր տեղափոխվում ենք այլեւս գոյություն չունեցող ժամանակներ, եւ առանց խորհրդածելու բաց ենք թողնում ներկան: Հենց վերջինս է, որ մեզ երբեք դուր չի գալիս:
Ջանում ենք չտեսնել ներկան, երբ նա մեզ վիշտ է բերում, իսկ եթե ներկան մեզ գոհություն է պատճառում, ափսոսանքով ենք նայում, թե ինչպես է նա փախչում մեզանից….
Թող ամեն մեկն ուսումնասիրի իր միտքը. կպարզվի, որ այն միշտ զբաղված է կա՛մ անցյալով, կա՛մ ապագայով: Ներկայի մասին մենք գրեթե չենք մտածում, իսկ եթե մտածում էլ ենք, ապա միայն այն մասին, թե ինչպես ներկայի միջոցով հասնենք ապագային: Ներկան երբեք չի լինում մեր նպատակը. անցյալը եւ ներկան մեր միջոցներն են, իսկ նպատակը ապագան է….
Ահավասիկ, մենք երբեք չենք ապրում, այլ հուսադրվում ենք ապրելու: Իսկ քանի որ միշտ երջանկության հույս ենք ունենում, ապա, անտարակույս, երբեք չենք հասնում երջանկության, քանի դեռ ձգտում ենք մի այլ երանության, թողած մեր ներկայիս կյանքը….
Երախտապարտ լինենք նրան, ով խոսում է մեր թերությունների մասին, քանզի նա մեզ սովորեցնում է խոնարհ լինել եւ մեր աչքերն է բացում այն բանի վրա, ինչի համար մեզ մարդիկ վերաբերվում են քամահրանքով: Վերջինիցս դա, իհարկե, չի փրկի, վասնզի չափազանց շատ են մեր թերությունները, բայց գոնե մեզ կնախապատրաստի ուղղվելու եւ դրանցից գեթ մի քանիսը վերացնելու գործին….
Հատված Բլեզ Պասկալի «Մտքեր» գրքից
Պատրաստել է Վ. ՄԻՐԶՈՅԱՆԸ